Ordlista

Nedan en lista med vanliga termer sökmotoroptimerare måste känna till.

Onpage-optimering – Syftar på den sökmotoroptimering som görs internt på den webbplats som skall optimeras.

Offpage-optimering – Syftar på förändringar som utförs på externa sidor med syfte att förbättra positionen för en viss sida eller webbplats.

Black Hat (Svart hatt) – Tekniker som använder i syfte att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorer men som uppenbart bryter mot Googles Riktlinjer

White Hat (Vit hatt) – Tekniker som tillämpas för att öka en hemsidas exponering utan syfte att bryta mot Googles regler för hemsideägare.

Duplicate content – Innebär att samma textavsnitt förekommer på mer än en indexerad sida.

Länkbygge – Onaturligt byggda länkar

Länkstrategi – Strategiska planer för hur man skall skaffa inlänkar till en viss sida.

SERP – På svenska SERPEN kommer av engelskans förkortning av  ”Search engine result pages” vilket åsyftar sökresultatet för en viss term.

301-Redirect – Innebär att du permanent omdirigerar besökare från en sida till en annan.

Google Penguin – En uppdatering som Google implementerade i syfte att få bukt med spammiga länkprofiler.

Google Panda – En uppdatering som Google lansera i kvalitéshöjande syfte för att få bukt med hemsidor av låg kvalitet.

Riktlinjer för webbansvariga – Är ett regelverk som Google tagit fram för att motverka manipulation av sökresultatet.

Leave a Reply