Egna sökresultat i Googles sökresultat

Standard

Att skapa interna söktjänster är något som Google inte tycker om.  På denna punkt verkar expertis inom svensk sökmotoroptimering vara överens.

Under min relativt korta tid på nätet har jag flera gånger stött på varningar om att låta indexera webbplatsers interna sökresultat. Bakgrunden till detta är bland annat detta inlägg från självaste @Matt Cutts, där denne förklarar att det är Googles uppgift att agera sökmotor och att auto-genererade sidor som inte tillför besökaren något bör blockeras med hjälp av robots.txt. Detta är också de råd som de som kan sökmotoroptimering brukar ge. Risken är annars att innehållet på webbplatsen bedöms vara tunt eller av dålig kvalitet vilket i sin tur kan leda till att hela websajten nedvärderas.

Nu är det dock inte alltid som så att verkligheten stämmer överens med teorin. Visserligen finns det säkert många sidor som straffats hårt av att indexera sökresultat samtidigt finns det en hel del sidor som rankar väldigt bra trots att webbplatsens grundidé är att indexera sökresultat. Några exempel är missatsamtal.se som visar vem som ringt och synonymer.se som ger dig förslag på alternativa ord samt oppettider.nu som visar öppettider baserat på företagsnamn. Gemensamt för dessa sidor är att de alla rankar väldigt bra och är uppskattade.

Det främsta problemet är således inte att man låter indexera sökresultat, utan snarare att materialet som indexeras skall vara tillräckligt unik och användbart för användaren. Självklart skulle Google föredra att själva visa information om t.ex. vem som ringt eller synonym, men eftersom man ännu inte kan detta finns det alltjämt anledning att låta indexera sökresultat.

Indexera sökresultat eller inte?

Sökningar ur seo-perspektivDen stora frågan är var gränsen går mellan vad som är användbart och vad som är att betrakta som lågkvalitetsinnehåll. Att unikt innehåll är viktigt och att användaren faktiskt skall ha glädje av sidan bör vara utgångspunkten för alla, men hur avgör man egentligen om en tjänst behövs eller inte?

Själv har jag valt att satsa en hel del på att bygga upp webbplatser med sorterings- och katalogsystem med delvis autogenererat innehåll. Principen är enkel jag lägger in olika företag och katalogiserar dem utifrån vilka tjänster de erbjuder eller till vem de erbjuder tjänster. Det går att argumentera för att dessa sidor faktiskt har ett värde för användaren, då de gör det lättare att hitta rätt lån med xn--lnasnabbapengar-hlb.se och information om fackförbund förmåner på bli-med-i-facket.se förutsatt att informationen som presenteras på sidan är ärlig och opartisk.  Å andra sidan skulle Google i de bästa av världar själva klara av att presentera denna information i sökresultatet om ingen sökmotoroptimering existerade. Men som det ser ut idag anser jag att mina sidor tillför ett värde, då Google själva inte klarar av att leverera denna information.

Nu är det dock alltid lite farligt att endast utgå från principen ”min sida är värdefull för andra”. Även om detta är en bra utgångspunkt, måste man också ta hänsyn till vilka andra faktorer som Googles algoritm tar med i beräknandet för att bedöma en webbplats värde. Väldigt många sidor med duplicerat och tunt innehåll kan göra att din sida hamnar i filtret. Bestämmer man sig för att satsa på att indexera sökresultat kan det därför vara klokt att komplettera dessa sidor med unikt material. Många gånger behövs det kanske inte så många rader för att en kategorisida åtminstone till viss del skall bli unik.

Om du tyckte detta inlägg var intressant är du välkommen att läsa vidare på sökmotoroptimeraren för fler artiklar om sökmotoroptimering.